Ohrid

Vrijdag 5 juni zijn we naar Ohrid geweest. Ohrid ligt ten zuidwesten van Skopje, op ongeveer 3 uur rijden naar de Albanese grens. Het ligt aan een meer met de naam Ohrid, hoe origineel. We hadden de bus van 7 uur genomen, lekker vroeg dus. Onderweg heb ik weinig mee gekregen van de omgeving, want heb de halve weg liggen slapen. Om 10 uur waren we in Ohrid. We kregen van de buschauffeur de instructie om naar het kantoor van de busmaatschappij (delfina genaamd) te lopen. Die ligt tegenover het busstation. We hadden een retourticket gekocht (voor iets meer dan 11 euro) en moesten we een stoel reserveren voor de rit terug. Zo gezegd zo gedaan, maar jammer genoeg kon de vrouw achter het loket geen Engels, eerst werd al de hulp ingeschakeld van een meisje dat toevallig ook een stoel ging reserveren, maar die snapte niet helemaal waarom we dezelfde dag weer terug wilden. Daarna werd er een man bij geroepen en die begreep ook niet helemaal waarom we de bus om half 5 al weer terug wilden nemen. Maar het is gelukt.

Toen op weg naar het centrum. Ik wist niet helemaal waar we heen moesten, maar we werden al snel door een vrouw aangesproken of we een overnachting nodig hadden. We kwamen niet echt goed van haar af. Wij wilden graag naar het centrum lopen, maar mevrouw stelde voor een taxi te nemen. Op een gegeven moment vroeg ik maar waar het centrum was en ze was nog zo aardig om het uit te leggen. Uiteindelijk bleek het heel makkelijk te zijn, we hoefden alleen maar rechts en de straat helemaal uit te lopen, makkelijker kon niet. Het was ongeveer 15 minuten lopen. Aan de boulevard naast het meer staan veel mannen met bootjes die toeristen proberen te lokken met goedkope boottripjes langs de oude stad. Maar wederom wilden wij lopen. We hebben een rondje oude stad gedaan. Erg leuk, wel veel omhoog en omlaag lopen. We hebben ook meerdere kloosters gespot. Die zijn erg populair hier.

Na het rondje oude stad en de lunch zijn we nog even door de winkelstraat van Ohrid gelopen en heb ik de echte toerist uitgehangen, ik heb de eerste souveniers al binnen. We hadden nog wat uurtjes te gaan voordat de bus terug ging. Ohrid is niet erg groot. Het was makkelijk in een dag te doen. Als je ooit naar Macedonië gaat dan is Ohrid echt een aanrader. Ik vond het meer met op de achtergrond de bergen een plaatje. Het water van het meer leek me nu nog aan de koude kant, maar waarschijnlijk als je in juli of augustus komt dat je ook lekker kunt zwemmen in het meer van Ohrid.

Om half 5 ging de bus terug. Ik vond de terugreis niet zo geslaagd. De buschauffeur reed erg hard, de meeste mensen in Macedonië rijden als gekken. De weg waar gaat door de bergen, met veel bochten dus. Als een auto of vrachtenwagen voor de bus maar iets te zacht ging haalde de buschauffeur al in. Blijkbaar had hij dat ook al gedaan op de heenweg, maar toen lag ik lekker te slapen. Om half 8 waren we weer terug bij het busstation. Het hostel ligt naast het busstation, dus ver hoefden we niet meer te lopen. Ik was kapot van 2 nachten niet goed slapen en vroeg op, dus ben ik vroeg naar bed gegaan.

Voor foto’s van Ohrid klik hier